Home 5 Gemeente 5 Kerkdiensten 5 Kinderdienst

Kinderdienst

Kinderdienst (groep 1 t/m 3)

Tijdens de kerkdiensten (’s morgens) is er kinderdienst in de zaal boven de consistorie. De kinderdienst is bedoeld voor alle kinderen van groep 1 t/m 3 van de basisschool. Net voor de preek gaan de kinderen naar de kinderdienst en na het dankgebed komen ze weer terug. Samen met de kinderen luisteren we naar een bijbelverhaal, doen we iets creatiefs, bidden en zingen we. We maken gebruik van de methode Opstap, met Rik de handpop, van de HGJB. De methode is bedoeld om kinderen vertrouwd te laten worden met de Bijbel, maar ook met de kerkdiensten en alles wat daarin gebeurd.

Heb je vragen en/of opmerkingen over de kinderdienst of wil je graag meedoen als leiding, stuur gerust een mail naar kinderdienst@live.nl of spreek ons aan.

Groeten, Joanne Kortlever en Elline Manschot .

Aandachtspunten voor de leiding

Voor de kerkdienst
Ruimte vooraf controleren en klaarmaken. Eventueel kun je een kring maken van de krukjes om het Bijbelverhaal te doen. De doos met knutselspullen staat in de kast. Er staat een CD-speler met een CD met het beginliedje en eventueel andere liedjes om te beluisteren.

Aandachtspunten
Materiaal (verhaal, verwerking etc.) krijgt de leiding aangeleverd via e-mail. De kopieën van het knutselwerkje liggen klaar in de map in de kast. Als jullie voor het spel kiezen, kijk dan wat voor attributen jullie zelf mee moeten nemen. De handpop (Rik) ligt in z’n bed. Bespreek wie wat doet en bereid dit voor.
We willen graag een openingsliedje, verhaal, bidden, verwerking/spel en zingen. Heb je tijd over, dan mag je ook gebruik maken van de spelletjes box die we nu standaard hebben neergezet.

Tijdens de kerkdienst
Tijdens het orgelspel voor de preek begint de kinderdienst; wacht de kinderen op in het koor van de kerk.
De kinderdienst is voorbij wanneer de koster naar boven komt om jullie te halen, dit zal voor het laatste lied zijn, na het dankgebed. Er klinkt ook een bel om aan te geven dat je kunt gaan opruimen.
Laat de kinderen beneden voor de deur wachten om samen terug te komen in de kerk.
De gemaakte knutsel mag op het bord van de kinderdienst in het koor van de kerk worden gehangen. Dit kan een knutsel van een van de kinderen zijn of je eigen ‘voorbeeld knutsel’.
Geef de kinderen een ‘Blad voor de ouders’ mee. Deze kun je vinden in de map in de kast (bij de verwerkingen).

Na de kerkdienst
Bovenzaal opruimen en de tafels en deurkrukken e.d. reinigen met de vochtige doekjes die we hebben klaargelegd.